Lesmodellen & Bewegingsdidactiek right sidebar

Home / Lesmodellen & Bewegingsdidactiek

F1T “Didactische Lesmodellen”

EIK & KEI model & STOEI bewegingsdidactische lesmethode

Bekijk mijn Curriculum Vitae, lees meer over mijn visie op bewegen & gezondheid

Bekijk mijn Curriculum Vitae, lees meer over mijn visie op bewegen & gezondheid

Sinds ik F1T heb opgericht heb ik een aantal lesconcepten bedacht en uitgewerkt in een werkbaar les model dat ik gecombineerd met het SMART model gebruik in mijn dagelijkse werkzaamheden.

Deze methodes kunt u gebruiken binnen uw lesgeven en op uw eigen manier vorm geven. Het is toegespitst op de ervaringen van de leerlingen zelf. En niet op de ouderwetse manier van informatie overdragen op een top down manier. Dus de docent die informatie vanuit het lesboek dat ze in die school gebruiken overdraagt aan de leerlingen, die dat vervolgens moeten leren waarna ze een cijfer krijgen op een proefwerk of tentamen of toets.

Met deze methodes is er veel meer interactie tussen de leraar & leerling. Waarbij de leerling centraal staat en niet de docent. De docent heeft een coachende en begeleidende rol in plaats van een sturende overdrachtsgerichte informatieve rol. Hierdoor betrek je de leerling meer bij de lessen en wordt die aangesproken om vanuit zichzelf input te geven omtrent het onderwerp wat behandeld wordt.

Het vraagt van een docent een meer hands-on gerichte mentaliteit. De docent zal zich bewust moeten zijn in het overdragen van de leerstof  dat zijn/haar eigen ervaringen op een actieve manier in de les opgenomen worden. Via concrete voorbeelden en middels onderwijs die op maat toegespitst dient te worden op  de leerling(en).

Als docent bewegingsonderwijs ben ik de afgelopen jaren een nadrukkelijk voorstander geworden van het ervaringsgericht leren. Op basis daarvan heb ik het EIK & KEI model  ontwikkeld. Voor de Martial Arts en voor het domein zelfverdediging voor op scholen heb ik de STOEI methode ontwikkeld.Machiel Gabor Welbergen

HET EIK & KEI MODEL

De EIK / een natuutlijk Lesmodel voor docenten bewegignsonderwijs en mensen die in de sport en bewegen werken

De EIK / een natuutlijk Lesmodel voor docenten bewegignsonderwijs en mensen die in de sport en bewegen werken

Het EIK & KEI model biedt de docent een handreiking en bewust makend ondersteunend leermiddel om je te ondersteunen, meer coachend aan de slag te gaan in je lessen. Binnen dit model ga ik uit van het ervaringsgerichte leren Ik heb dit model specifiek voor het bewegingsonderwijs en de sport bedacht en uitgewerkt.

Ik ben van mening dat je in het domein van sport en bewegen direct lerend ervaart en dat theorie en praktijk wisselwerkend hand in hand gaan.  Een simpel voorbeeld “Een baby dat eerst moet leren staan en dit keer op keer probeerd in tal van situaties alleen, met vader/moeder, gezin etc…Om vervolgens te gaan leren lopen” Het kind leert dit middels trial en error, of te wel door veel te vallen en weer op te gaan staan. Binnen mijn vakgebied (bewegingsonderwijs en de sport) is deze manier van leren zeer concreet bruikbaar en inzetbaar. De EIK en KEI methode zijn dan ook zeer praktisch en breed inzetbaar in je lessen.

Omdat Elke leerling het in zich heeft om een KEI te worden in wat die doet wanneer hij/zij uitgaat van het natuurlijke eigen leerproces, zoals een EIK groeit door de jaren heen in de natuur.

Omdat Elke leerling het in zich heeft om een KEI te worden in wat die doet wanneer hij/zij uitgaat van het natuurlijke eigen leerproces, zoals een EIK groeit door de jaren heen in de natuur.

Door uit te gaan van de leerling(en) en zijn eigen ervaringen in het bewegingsproces wordt de leerling  direct intrinsiek aangesproken in het leerproces. Er wordt niet gewerkt vanuit het oude top down model, waarbij de docent de informatie overdraagt aan de klas. Vaak vanuit voorgeschreven lesboeken en modellen. De leerling wordt zo vaak niet niet geprikkeld en uitgedaagd tot leren, omdat het de leerling vaak niet aanspreekt of boeit.

Het EIK-KEI model biedt je een kapstok om je lesmethode(s), lesstof aan op te hangen om deze vervolgens makkelijker aan de leerling/groep over te kunnen dragen. De leerling wordt direct individueel geprikkeld omdat hij/zij direct in bewegen vertaald wat je als docent over wilt dragen. De lesstof wordt direct actief ervaren en verwerkt in het bewegen wat het leerproces optimaliseerd naar mijn idee.

Deze methode geeft je een kapstok om makkelijker je vakwerkplan en vakconcept over te dragen aan de student/leerlingen

Deze methode geeft je een kapstok om makkelijker je vakwerkplan en vakconcept over te dragen aan de student/leerlingen

Bovendien wordt er uitgegaan van de ervaringen van de leerling/persoon en is niet de direct leidraad een scala aan voorwaarden die de leraar of de lesmethode voorschrijft en de rode draad in elke les weer vormen. Dit wil niet zeggen dat we een duidelijk lesconcept en lesplan kunnen hanteren. Echter deze methode geeft je een kapstok om juist gemakkelijker je vakwerkplan en de ideen vanuit je vakconcept over te dragen aan de leerling(en).  Hierdoor ontstaat er een prettigere werksfeer, een natuurlijke manier van werken die zowel de docent als de leerling ontlast en stress verlagend werkt.

Veelal is in het top down model van werken een punt naar waar je als docent met de leerlingen heen wilt en gericht naar toe werkt (toetsen die afgenomen worden, proefwerken, tentamens etc..) Nou is daar op zich niets mis mee maar het dient niet de rode draad door je lessen te zijn, maar meer een natuurlijk organisch proces van interactie tussen docent en leerling te zijn van het toewerken naar een zogezegd finish punt. Hierbij dienen er voor iedere leerling individuele meet momenten te zijn met daarin bewust ingebouwde en weldoordachte differentiatie momenten, zodat iedere leerling op zijn/haar niveau vorderingen kan blijven maken.

Hieronder leg ik kort uit hoe de letters zich tot elkaar verhouden en hoe ze met elkaar in verbinding staan. Voor meer gerichte informatie hoe dit toe te passen in uw dagelijkse werk als Docent bewegingsonderwijs of fitnesstrainer of sportleraar op een sportvereniging kun je altijd contact met mij opnemen voor een persoonljike kennismaking.

Ervaringen Inzicht Kennis (De EIK)

De EIK / een natuutlijk Lesmodel voor docenten bewegignsonderwijs en mensen die in de sport en bewegen werkenAls sportleraar, docent bewegingsonderwijs proberen wij onze medemensen in tal van bewegingssituaties vaardigheden over te dragen. Dit zijn motorische vaardigheden, maar ook cognitieve vaardigheden en sociale vaardigheden die we nodig hebben om in team verband goed te kunnen functioneren binnen een sport, maar die ook zeer belangrijk zijn in ons dagelijkse leven.

 

Ervaringen

We dienen ons dus te leren verplaatsen in de bewegingservaringen van de leerling(en) op de werkvloer, om vervolgens van daaruit een vertaalslag te maken naar de leerdoelen die we willen overbrengen.

We dienen ons dus te leren verplaatsen in de bewegingservaringen van de leerling(en) op de werkvloer, om vervolgens van daaruit een vertaalslag te maken naar de leerdoelen die we willen overbrengen.

In het EIK model ga ik uit van de eigen ervaring van de persoon (zowel jongere als volwassene) in het specifieke bewegingsdomein waar je op dat moment  mee bezig bent in je les(sen). Er is hierbij een directe relatie tussen de opdracht die de docent geeft aan de groep, om zijn beoogde leerdoelen te willen realiseren en de bewegingsruimte die de leerling(en) in letterlijke en figuurlijke zin krijgen om ervarend te leren.

In de terugkoppelingsfase naar de groep/persoon toe dient de docent (inter) actief oog te leren hebben voor wat er zich op dat moment afspeelt in het bewegen in de groep. Ons vakgebied leent zich hier ideaal voor omdat we in het geven van een opdracht direct resultaat in het bewegen te zien krijgen.

Hoe we hier echter op reageren en hier mee omgaan is zeer belangrijk. Wanneer men de beweging vaak niet volgens het correcte plaatje uitvoerd, zoals wij het hebben geleerd, leidt dit vaak tot snelle correcties in de groep. Hoewel er ook een ideaal plaatje is qua uitvoer, dienen we echter als docent aandacht te hebben voor het individuele leerproces en hier coachend op in te spelen en goed aandacht aan te besteden, zodat men plezier en intrinsiek gemotiveerd blijft in het bewegen.

We dienen ons dus te leren verplaatsen in de bewegingservaringen van de leerling(en) op de werkvloer, om vervolgens van daaruit een vertaalslag te maken naar de leerdoelen die we willen overbrengen. Hierdoor zul je een meer gemotiveerde persoon/leerling in je lessen krijgen, en zul je ook minder problemen hebben met orde en gezag in je les. Omdat men zich gehoord voelt en ervaart dat zijn/haar leerproces goed is ook al voldoet het niet direct aan dat ideaal plaatje.

Er is immers bewegingsruimte en vrijheid  voor de eigen persoonlijke leerervaringen in relatie tot de opdrachten. Hierdoor zal men vanuit zichzelf meer zijn best willen gaan doen. omdat men plezier aan het bewegen ervaard.  Dat is het zaadje die uiteindelijk hopelijk ertoe mede bijdraagt dat er een mooie eik uit voort kan groeien. Ongeacht wat men naderhand ook aan sport of bewegen wil gaan doen.  We willen immers kinderen/volwassenen uitdagen om blijvend in beweging te komen.

Inzicht

Een belangrijk punt hierbij is echter dat de docent/leraar moet leren deze processen te herkennen en goed observeerd wat er in de groep gebeurd na het geven van zijn lesopdracht(en).

Een belangrijk punt hierbij is echter dat de docent/leraar moet leren deze processen te herkennen en goed observeerd wat er in de groep gebeurd na het geven van zijn lesopdracht(en).

Deze interactie tussen docent en leerling zorgt voor tal van inzichten op de werkvloer. Er onstaan inzichten m.b.t het leerproces die verder reiken dan alleen het motorische leerplaatje wat je wilt overdragen. De leerling doet directe inzichten op m.b.t de opdrachten die de docent geeft, maar omdat er ruimte en aandacht voor de leerling m.b.t de bewegingsopdrachten en de leerlijn, leert de leerling door zijn bewegeginservaringen.

Deze inzichten kan de leerling verder toepassen om het motorische plaatje beter te leren. Maar niet alleen dat de leerling voelt zich gewaardeerd, krijgt meer zelfvetrouwen. Vaardigheden die ook in zijn verdere (dagelijkse) leven erg belangrijk zijn. Een belangrijk punt hierbij is echter dat de docent/leraar moet leren deze processen te herkennen en goed observeerd wat er in de groep gebeurd na het geven van zijn lesopdracht(en). Een interactieve rol met de groep en leerlingen is cruciaal anders kunnen deze leerprocessen niet tot stand komen in de les(sen).

Bovendien moet je als leraar in staat zijn om af en toe je vooraf gestelde lesdoelen los te laten en te kijken naar wat zich op dat moment voordoet in relatie tussen jou en de klas en met leerlingen afzonderlijk.

Kennis

Wanneer de leerling in zijn bewegen samen met jou als docent in een coachende rol in staat is om zijn inzichten in het bewegen te vertalen naar concrete verbeter punten dan kunnen we spreken van inzicht dat vertaald is naar kenni, dat de leerling/persoon kan toepassen  in zijn bewegen. Dit geeft een enorme boost qua motivatie en intrinsieke inzet en zal een enorme bijdrage leveren in het leerproces van de leerling(en) (wat het lesdoel ook moge zijn wat je wilt overdragen)

Kennis Ervaringen Inzicht (EEN KEI)

Omdat Elke leerling het in zich heeft om een KEI te worden in wat die doet wanneer hij/zij uitgaat van het natuurlijke eigen leerproces, zoals een EIK groeit door de jaren heen in de natuur. Nadat de stappen in het EIK model doorlopen zijn heeft de leerling/student een betere zelfbeeld m.b.t zijn motoriek en leergang en bovendien meer zelfvertrouwen opgedaan. En als het goed is dan heeft hij/zij meer plezier in het bewegen gekregen.

Kortom  hij/zij voelt zich een KEI. En van hieruit kan een verdere verdieping in de leerprocessen plaats vinden. Maar ook voor wat betreft de sociale interacties binnen de klas en de groep als ook tussen de docent en de studenten/leerlingen.

Kennis

Kortom de opgedane ervaringen en inzichten zijn vertaald naar kennis binnen het EIK deel en kunnen nu uitgediept worden waardoor differentiatie en meer individuele coaching en begeleiding aangaande leerprocessen mogelijk is.

Kortom de opgedane ervaringen en inzichten zijn vertaald naar kennis binnen het EIK deel en kunnen nu uitgediept worden waardoor differentiatie en meer individuele coaching en begeleiding aangaande leerprocessen mogelijk is.

Nadat de leerling/student actief bezig is geweest met de bewegingen/technieken etc die jij als docent hebt willen overdragen vanuit je leerdoelen binnen het desbetreffende bewegingsgebied die je hebt will overdragen in de lessen, heeft de leerling/student(en) ervaringen opgedaan m.b.t zijn eigen bewegen op motorisch en sociaal en cognitief vlak in de klas/groep.

Bij een optimale begeleiding (zie kopje inzicht hierboven) heeft de student kennis opgedaan die hij/zij praktisch kan gebruiken en vertalen naar het bewegen binnen het bewegingsgebied waar op dat moment aandacht aan besteed wordt.

Kortom de opgedane ervaringen en inzichten zijn vertaald naar kennis binnen het EIK deel en kunnen nu uitgediept worden middels differentiatie en meer individuele coaching en begeleiding binnen de leergebieden waar je op dat moment met de groep/student aan werkt.

Ervaringen

De student/leerling doet nu weer nieuwe ervaringen binnen het leerproces. Echter is er nu meer aandacht voor toespitsing in het leerproces, en daarmee ook voor individuele ontwikkelingslijnen binnen het leerproces

De student/leerling doet nu weer nieuwe ervaringen binnen het leerproces. Echter is er nu meer aandacht voor toespitsing in het leerproces, en daarmee ook voor individuele ontwikkelingslijnen binnen het leerproces

De student/leerling doet nu weer nieuwe ervaringen binnen het leerproces. Echter is er nu meer aandacht voor toespitsing in het leerproces, en daarmee ook voor individuele ontwikkelingslijnen binnen het leerproces. Vandaar dat ook de differentiatie binnen dit deel een belangrijk standpunt inneemt, zodat er ook echt ruimte is voor de student/leering in zijn leerproces.

Dit vraagt van de docent meer gericht en individuele begeleiding. Een stuk van de groepsband die de docent als het goed is heeft opgebouwd binnen het EIK deel. De rol van de docent ligt hem binnen dit deel dan ook er meer in dat je goed in staat bent de ontwikkeling te volgen in het leerproces en deze ook goed monitort zodat je goede coaching kunt bieden op individueel vlak ook in de groep.

Kortom de opgedane kennis wordt middels differentiatie in het leerproces ervarender wijze meer uitgediept, zowel groepsgewijs als indidueel gericht. De docent heeft hierbij uiteraard weer een coachende rol en niet zo zeer een sturende rol. Hoewel er binnen dit deel van het model daar wel ruimte voor is omdat er verdieping en meer individuele coaching plaats vindt in het leerproces.

Inzicht

 dit is toch een van onze kerntaken als docent. Proberen te zorgen dat men met meer plezier gaat sporten en zo hopelijk vanuit zichzelf blijvend in beweging komt, in welke vorm dit ook moge wezen.

Proberen te zorgen dat men met meer plezier gaat sporten en zo hopelijk vanuit zichzelf blijvend in beweging komt, in welke vorm dit ook moge wezen.

Nadat de leerling/student in staat is gesteld om de kennis in zijn eigen ervaringen te vertale en daarbij goed gecoacht is door de docent dan heeft de student/leerling zich op motorisch, cognitief en sociaal niveau verder ontwikkeld vanuit zijn eigen niveau waarbij hij/zij ruimte kreeg om vanuit zijn haar eigen niveau zich te ontwikkeling.

Verder is de kans goed aanwezig dat men veel meer plezier heeft gekregen in het bewegen en sporten (binnen welk bewegingsgebied dit ook moge geweest zijn)  en dit is toch een van onze kerntaken als docent (ongeacht welk vak jeonderwijst).

“Namelijk ervoor proberen te zorgen dat men met meer plezier gaat sporten en zo hopelijk vanuit zichzelf blijvend in beweging komt, in welke vorm dit ook moge wezen”.

STOEI” DIDACTISCHE METHODE

Sinds mensenheugenis stoeien jonge kinderen, maar ook dieren stoeien en ravotten graag met elkaar. En ook bij volwassenen is dit niet vreemd.

Sinds mensenheugenis stoeien jonge kinderen, maar ook dieren stoeien en ravotten graag met elkaar. En ook bij volwassenen is dit niet vreemd.

De stoei methode, is een lesmethode die je goed kunt gebruiken binnen de Martial Arts  en Zelfverdedigings gerichte lessen. Het model bestaat uit een horizontale leerlijn en een verticale leerlijn van het woord “STOEI

Op de horizontale as staan de letters voor;

Samen  Trainen Overgave  Ervaringen Inzicht

In elke sport is een interactie met een ander zei het in team verband, of in individuele verband qua sporten Er is altijd sprake van een samen sporten, bewegen, trainen of tegen elkaar wedijveren in competitie of in recreatief verband of gewoon puur voor de lol.

Zeker in de contact gerichte sporten zoals binnen het zelfverdedigings domein is het samen werken en trainen om je zo verder te kunnen ontwikkelen een belangrijk aspect waarbij je op elkaar moet kunnen vertrouwen. We kunnen spreken van een zekere  mate overgave. Je moet je kunnen overgeven aan de ander en er op vertrouwen dat hij/zij je niet blesseerd of pijn wilt doen tijdens de trainingen. Hier komt dus ook een duidelijke mentaal cognitieve component kijken bij je verdere ontwikkeling in de desbetreffende contact sport/martiale beweegvorm annex vechtsport.

We moeten leren ons zelf te beheersen, we leren om te gaan met onze emoties etc... Dit zijn alemaal zeer belangrijke aspecten die we ook in ons dagelijkse leven kunnen toepassen. En waar we zeer veel aan kunnen hebben in een positieve zin van het woord. Deze ervaringen neem je mee en dragen bij aan de vorming van ons karakter, in de omgang met onze medemens in ons dagelijkse leven

We moeten leren ons zelf te beheersen, we leren om te gaan met onze emoties etc… Dit zijn alemaal zeer belangrijke aspecten die we ook in ons dagelijkse leven kunnen toepassen. En waar we zeer veel aan kunnen hebben in een positieve zin van het woord. Deze ervaringen neem je mee en dragen bij aan de vorming van ons karakter, in de omgang met onze medemens in ons dagelijkse leven

We leren uit deze ervaringen de ander te vertrouwen, maar ook om elkaar te te respecteren. Om elkaars grenzen niet te overschrijden, we leren rekening met elkaar te houden. We moeten leren ons zelf te beheersen, we leren om te gaan met onze emoties etc… Dit zijn alemaal zeer belangrijke aspecten die we ook in ons dagelijkse leven kunnen toepassen. En waar we zeer veel aan kunnen hebben in een positieve zin van het woord. Deze ervaringen neem je mee en dragen bij aan de vorming van ons karakter, in de omgang met onze medemens in ons dagelijkse leven.

Op langer termijn geeft het je ook inzicht in bijvoorbeeld de cultuur en het land van waar  de martiale kunst, zelfverdedigingsvorm, sport vandaan komt en binnen welke context het zich heeft ontwikkeld door de vele jaren heen. Je gaat je wellicht hierin verder verdiepen, door er over te gaan lezen,  en er over na te denken. Zoals wat bijvoorbeld de grondleggers voor ogen hadden en welke rol deze zelfverdedigingssporten hadden in het land en de buurt. Maar ook welke rol zij zelf hannden in hun eigen leef omgeving in de omtgang met anderen aan wie zij ook weer onderricht gaven.

Zo kom je tot inzichten, ideeen die je niet alleen in de sportschool, dojo kunt toepassen maar ook uitstekend in je dagelijkse leven kunt gebruiken in de maatschappij waar je samen leeft met anderen. Om zo uiteindelijk hopelijk een beter mens te worden die een bijdragen kan leveren aan de maatschappij en de medemens.

Op de verticale as staan de letters voor;

Start

In elke tak van sport dien je over een scala aan technieken te beschikken Binnen de BJJ, Judo, Worstelen en grappling aanverwante sporten is dit niet anders.

In elke tak van sport dien je over een scala aan technieken te beschikken Binnen de BJJ, Judo, Worstelen en grappling aanverwante sporten is dit niet anders.

In elke tak van sport dien je over een scala aan technieken te beschikken Binnen de BJJ, Judo, Worstelen en grappling aanverwante sporten is dit niet anders. Elke techniek begint met een beginpunt, binnen de martial arts is er veelal sprake van een aantal basisvoorwaarden aan technieken die herhaaldelijk telkens terug komen en die de basis vormen van waaruit je werkt. Deze basis technieken vormen het startpunt van waaruit verdere differentiatie en verdieping mogelijk is.

Techniek

De techniek wordt eerst simpel voorgedaan met weinig uitleg, daarna gaan de studenten, leerlingen zelf aan de slag met de techniek(en). Vervolgens vinden op basis van de observaties van de docent gerichte aanwijzingen en verdiepingen binnen de techniek plaats die klassikaal worden uitgelegd. Daarna wordt er weer geoefend.

De basis technieken dienen alle leerlingen eerst prima uit te kunnen voeren en te begrijpen alvorens je verder kan gaan met differentieren binnen de groep. Denk hierbij aan variaties op en binnen de desbetreffende  techniek. Waardoor leerlingen/studenten die de techniek sneller oppaken ook uitgedaagd blijven.

Oovergang

Binnen de overgangsfase zijn er 2 vertakkingen. Enerzijds is er de overgang van de fases in de techniek zelf en de daarbij behorende differentiaties. Maar anderzijds waneer een student/ leerling zich verder gaat ontwikkelen binnen de martiale arts, ontdekt men dat de technieken vaak in elkaar doorlopen.

Binnen de overgangsfase zijn er 2 vertakkingen. Enerzijds is er de overgang van de fases in de techniek zelf en de daarbij behorende differentiaties. Maar anderzijds waneer een student/ leerling zich verder gaat ontwikkelen binnen de martiale arts, ontdekt men dat de technieken vaak in elkaar doorlopen.

Binnen de overgangsfase zijn er 2 vertakkingen. Enerzijds is er de overgang van de fases in de techniek zelf en de daarbij behorende differentiaties. Maar anderzijds waneer een student/ leerling zich verder gaat ontwikkelen binnen de martiale arts, ontdekt men dat de technieken vaak in elkaar doorlopen. Als techniek A niet goed werkt dan kun je bijvoorbeeld techniek B proberen uit te voeren, enzovoort.

Dit is pas van toepassing wanneer de student een stuk ervaring heeft en al meerdere jaren met de desbetreffende sport bezig is, dan wel voor de student die zeer snel is in zijn ontwikkeling en vorderingen.

Effectiviteit

Naarmate de student/leerling de techniek(en) beter onder de knie begint te krijgen, dienen de technieken sneller en gecontroleerder geoefend te worden met verschillende trainingspartners. Tevens kunnen er dan technieken die op een natuurlijke manier in elkaar overgaan gecombineerd worden. Tevens kunnen binnen dit deel ook ideaal drilvormen getraind worden.

Inzet

Op een natuurlijke manier vanuit hun eigen ervaringen m.b.t het trainen van de technieken zal de leerling/student meer inzet gaan tonen, waarna het proces opnieuw van boven af start en er meer aandacht voor details in de technieken gelegd kan worden evenals meer praktijk gerichte echtheid en snelheid in het oefenen met elkaar. 

Op een natuurlijke manier vanuit hun eigen ervaringen m.b.t het trainen van de technieken zal de leerling/student meer inzet gaan tonen, waarna het proces opnieuw van boven af start en er meer aandacht voor details in de technieken gelegd kan worden evenals meer praktijk gerichte echtheid en snelheid in het oefenen met elkaar. 

Naarmate men de technieken beter beheerst door de loop van de tijd en het oefenen met elkaar. Zullen de studenten meer zelfvertrouwen en evenzo belangrijk meer plezier in de lessen krijgen.

Op een natuurlijke manier vanuit hun eigen ervaringen m.b.t het trainen van de technieken zal de leerling/student meer inzet gaan tonen, waarna het proces opnieuw van boven af start en er meer aandacht voor details in de technieken gelegd kan worden en tevenss meer praktijk gerichte echtheid en snelheid in het oefenen met elkaar. 

In dien verstande dat men natuurlijk ten alle tijde rekening met elkaar dient te houden en elkaar dient te respecteren zodat het plezier en het leren op de eerste plaats blijft staan en men met plezier naar de trainingen/lessen blijft komen.

U kunt mij voor een workshop, studiedag, of sessie boeken binnen uw organisatie. Ik kom graag toelichten hoe u concreet het EIK & KEI model &  eventeel de STOEI methode in uw organisatie toe kunt passen.

Meer weten…?Bel met 050 56 90 543

Print Friendly, PDF & Email